Dieta wegetariańska

Prawidłowo zbilansowana dieta dla osób wykluczających ze swojego jadłospisu poszczególne produkty pochodzenia zwierzęcego.

Ze względu na wykluczenie z diety poszczególnych produktów pochodzenia zwierzęcego dieta wegetariańska i jej odmiany są trudniejsze do zbilansowania od diety osób spożywających te produkty. Dodatkową trudnością w prawidłowym zbilansowaniu odmian diet wegetariańskich mogą być występujące choroby. W badaniach naukowych można zaobserwować pozytywny wpływ diety wegetariańskiej na zdrowie, musi być ona jednak odpowiednio zbilansowana. Szczególną uwagę należy zwrócić np. na zawartość w diecie białka i jego aminokwasów oraz witaminy B12, żelaza i wapnia. Ważna jest nie tylko odpowiednia zawartość tych składników, ale również spożywanie ich w sposób który jak najbardziej ułatwi ich wchłonięcie i wykorzystanie przez organizm. Istotne jest odpowiednie dobieranie produktów już od samego początku stosowania diety, w celu uniknięcia ewentualnych niedoborów, które mogą wpływać na pogorszenie stanu zdrowia.

Popularnymi odmianami diety wegetariańskiej są: dieta semiwegetariańska (pollowegetariańska lub pescawegetariańska), lakto-owowegetariańska, owowegetariańska, laktowegetariańska i wegańska. Układając jadłospis biorę pod uwagę indywidualne preferencje i rodzaj wykluczanych z diety grup produktów pochodzenia zwierzęcego. Jadłospis oraz ewentualna suplementacja jest dostosowywana indywidualnie do Twoich potrzeb.